Naar de chinese muur. - Reisverslag uit Shamian, China van Familie Lier - WaarBenJij.nu Naar de chinese muur. - Reisverslag uit Shamian, China van Familie Lier - WaarBenJij.nu

Naar de chinese muur.

Door: alinde

Blijf op de hoogte en volg Familie Lier

23 Mei 2018 | China, Shamian

Naar de Chinese muur!
Vandaag een dagje uit geweest naar de Chinese muur. Janet had een busje voor ons gehuurd, want een gewone taxi zou te klein zijn voor the big family. Voor Chinese begippen hebben we nu een grote familie : ) Als we vertellen dat we zelf uit een gezin van 5 en 8 kinderen komen dan zijn ze echt enorm verbaasd,. Ondanks de dat de éénkindpolitiek hier is afgeschaft hebben de meeste Chinese gezinnen nog steeds maar één kind vertelde onze gids.
Vanmorgen om 11:00 stond onze chaufeur voor ons klaar, Janet had wel aangegeven dat het ruim 1,5 uur rijden was. Maar dat was prima te doen, genoeg te kijken onderweg. We zagen dat we bij dezelfde plek als drie jaar geleden aan kwamen, de muur bij Mutianyu. Alleen toen was het midden in de winter en was het lang niet zo druk. We liepen nu eerst richting de berg door een straatje met allemaal toeristische winkeltjes met Chinese hoedjes, stempels, panda s etc., en iedereen maar roepen en de aandacht proberen te krijgen. Hetzelfde idee als bij de pearlmarket. We waren blij dat we het straatje door waren. Het was een hele klim om bij de kabelbaan te komen, maar de kids vonden het prachtig! In de gondel was het uitzicht al heel mooi, we zagen de muur precies tussen het groen door kronkelen. Het blijft een heel mooi gezicht! Eénmaal op de muur konden we nog veel verder kijken, wat een machtig bouwwerk is het toch, 6.000 km. door mensenhanden gemaakt! Marijn had wel zin om een heel eind verder te lopen, maar met Hong Xin in de draagzak en Wan Zhong aan een hand met allemaal ongelijke traptreden besloten om niet te ver te gaan. Na de eerste 'wachttoren' zijn we weer terug gelopen. Bij de uitgang zijn Janet en ik met de twee kleintjes er af gegaan. Ronald en Marijn zijn nog een eind verder gelopen. Als het aan Marijn had gelegen waren we nog lang niet naar huis gegaan : ) Hong Xin heeft ook lekker mee gehobbeld vandaag, hij vindt het allemaal prima. Als we maar op tijd wat rijstekoekjes en wat te drinken hebben voor hem.
Het was vanmiddag pas laat voor we thuis waren. Lekker even bijgekomen en daarna uit eten geweest met Janet. Na het eten een rondje door de stad gedaan, wat een drukte s, avonds laat nog op straat. Gezellige muziek, met allemaal ouderen die aan het gymnastieken waren. Af en toe een kraampje met fruit langs de weg. En overal nog winkeltjes die open waren. En even later allemaal dansende mensen voor een verlichte kerk. We hebben ons ook nog weer verbaasd in het verkeer. Er stond een meneer midden op een kruising stil met een wagen hoogopgestapeld met papier, we dachten even dat de bromfiets kapot was, er stonden allemaal auto's te wachten op hem. Maar wat bleek...zn aansteker deed het niet goed, hij moest even zn jasje ervoor houden, anders kreeg hij geen vlam in de pijp haha. Krijg je bij ons niet voor elkaar zonder dat er iemand boos wordt of uit z'n auto stapt. Kunnen we echt nog veel van leren..GEDULD
Tja en toen moesten de kids ook nog een keer gaan slapen. Gisteravond ontdekt dat Hong Xin het in de draagzak heel fijn vindt om in slaap te vallen (dankzij jou tip Sanneke! dankjewel : ) We hadden vanalles geprobeerd maar Hong Xin was ontroostbaar, alsof het nu pas echt doordringt dat al het vertrouwde écht weg is... Eenmaal in de draagzak sliep hij binnen een paar minuten. Dus vanavond maar weer geprobeerd, het begin ging goed, en toen ik dacht dat hij sliep nog even een paar rondjes doorgelopen op de gang en daarna zachtjes op bed gelegd... Maar dat was net iets te vroeg...dus weer opnieuw...Maar dit gaat zonder huilen en dat is voor hem en onszelf wel heel prettig. Vooral omdat we nog niet goed weten wat hij nodig is om rustig in slaap te kunnen komen. Wan Zhong hielp ons thuis nog herinneren dat we beloofd hadden vandaag te gaan zwemmen.. Nou ja, vooruit dan maar, morgen geen school of andere drukte. Zo kon Hong Xin rustig gaan slapen, en konden de grote mannen nog lekker even zwemmen.
@ Leontine: de Starbucks gevonden.. de koffiemokjes zijn binnen hoor :) moet passen in de koffers we mogen p.p 23 kilo mee terug nemen aan bagage! We zitten nu in een heel ander stuk van Beijing, we verblijven nu in het Novotel peace.

• 23 Mei 2018 - 21:20

Jenny:

Hoi buurtjes,
    Wat weer een indrukwekkend verslag. Jullie maken veel mee en wat een indrukken voor de kinderen. Hopen dat jullie snel de weg vinden wanneer en hoe Hong Xin in slaap komt maar dat gaat vast lukken en vooral als jullie thuis zijn. De laatste dagen van jullie reis en hopen jullie snel weer aan Schemperserf te zien

• 24 Mei 2018 - 05:19

Vince Hengsteboer:

hoi oom ronald tante alinde marijn wan zhong en hong xin
    wat verkopen ze in china lekker fruit heerlijk
    drinken jullie echt elke dag cola bofkonten
    tot zaterdag op schiphol
    groetjes vince

• 24 Mei 2018 - 08:08

Mariette Dekker:

Hallo lieve familie,

Weer een prachtig verslag van jullie belevenissen!
    Prachtig daar, bij de Chinese Muur!
    En heerlijke gezinsfoto’s van jullie komen er telkens voorbij.
    Geniet nog van de laatste dagen!

Groetjes Henri, Mariëtte, Micha en Anna

• 24 Mei 2018 - 17:57